Thursday, 2 June 2016

Filled Under:

LELAKI CINA INI MENCERITAKAN TARAF SARA HIDUP DAN KOS-KOS YANG PERLU DITANGGUNG SENDIRI SEMASA BELIAU BERADA DI BRUNEI DARUSALLAM. KOS-KOS INI ADALAH PENGAMATAN SEBENAR BELIAU DAN TIDAK ADA TOKO TAMBAH! KEPADA SESIAPA YANG MENGIMPIKAN UNTUK HIDUP DI BUMI BRUNEI SILA LAH BERFIKIR 2 KALI!

LELAKI CINA INI MENCERITAKAN TARAF SARA HIDUP DAN KOS-KOS YANG PERLU DITANGGUNG SENDIRI SEMASA BELIAU BERADA DI BRUNEI DARUSALLAM. KOS-KOS INI ADALAH PENGAMATAN SEBENAR BELIAU DAN TIDAK ADA TOKO TAMBAH! KEPADA SESIAPA YANG MENGIMPIKAN UNTUK HIDUP DI BUMI BRUNEI SILA LAH BERFIKIR 2 KALI!

Gaji permulaan bagi pemegang Ijazah Sarjana Muda ialah BRU2 600.00 (gaji pokok)-sektor awam

Pinjaman perumahan maksimum BRU300 000.00; tanpa interest -sektor awam
Setiap rakyat brunei diberi pilihan sama ada mahu sebidang tanah atau sebuah rumah yg telah siap (projek perumahan rakyat)-semua rakyat brunei layak mohon. Jika seseorang memilih untuk memiliki sebidang tanah percuma, maka kerajaan Negara Brunei mensyaratkan tanah tersebut wajib dibina rumah di atasnya dalam tempoh 2 tahun. sekiranya gagal membina rumah dalam tempoh 2 tahun maka tanah tersebut wajib diserahkan kembali kepada kerajaan.

Penjawat awam yang tinggal di kuarters kerajaan tidak dikenakan sebarang bayaran sewa rumah/perabot kerajaan (tinggal percuma)

Kuarters kerajaan lengkap dengan pemanas air (mcm dlm bilik hotel), mempunyai 5 buah bilik yang lengkap dengan bilik air di dlm bilik masing2, lengkap dengan penghawa dingin, peti ais dan mesin basuh, manakala sistem pembuangan sampah adalah secara terus dari dapur (disediakan lubang campak sampah terus ke bawah; lori bandaran akan datang selenggara pungutan sampah)

Tiada satu bar/kelab malam/kedai arak dalam negara Brunei.
Harga beras siam wangi adalah BRU10 sekampit (10 kg)
Kadar bayaran letrik sangat rendah (bayangkan sebuah rumah yang punyai 5 buah penghawa dingin yang dipasang sepanjang masa, bil letrik sekitar BRU150.00 sebulan. Gunalah sebanyak manapun air (hatta untuk membasuh pakaian menggunakan mesin basuh setiap hari) hanya dikenakan caj BRU4.00
Harga nasi beriani (3 mangkuk kecil nasi+ayam yg dipotong 6) sekitar BRU3.50
Income tax tiada.

Makan fast food pun tak dikenakan tax.
Kereta tax 20% je tu pun sebab nak limitkan pemilikan kereta
Diesel 0.31/l, ron 95 bru 0.51/l, ron 97 bru 0.53/l
Pendidikan percuma sampai university utk 3 orang anak.
Medical free/minimum cost termasuk hantar oversea untuk kes teruk kerajaan bayar baru 40k.

Kita semua maklum, raja diorang kaya raya, tapi ada rakyat dia persoalkan kemewahan raja dia?
Jika hak dan keperluan rakyat, pemimpin ambik berat, baru rakyat tak memberontak.
Mari kita sama-sama bandingkan dengan malaysia yang aman damai ni.
Sudah menjadi kebiasaan rakyat membayar cukai dan kos sara hidup yang tinggi di Malaysia tetapi situasi ini tidak berlaku di negara jiran kita Brunei di mana kos sara hidup di sana adalah jauh lebih murah.
Maka tidak hairanlah lelaki ini mengalami culture shock ketika berada di negara antara paling kaya di dunia itu.

Sentuh untuk zoom

Ching Foo, seorang perancang kewangan berkongsi pengalaman beliau ketika berada di Brunei Darul Salam.
Saya berada di Brunei untuk perjalanan dan belajar beberapa perkara yang menarik dari tuan rumah. Untuk pengetahuan, anda membayar 0% GST dan cukai!
1. Kos sara hidup yang sangat rendah (minyak murah, elektrik dan lain-lain).
2. Tiada pasaran saham tempatan diniagakan.
3. Boleh bertahan dengan B$1,000 di Brunei. Saya rasa ini macam analogi jika anda kumpul SGD tetapi tinggal di Taiping.
4. Bayaran sewa kediaman yang murah dan harga hartanah yang tidak membebankan rakyatnya.

5. Perbankan antarabangsa seperti HSBC akan keluar dari Brunei tidak lama lagi kerana mereka tidak mampu bersaing dengan bank tempatan yang ditaja oleh sultan yang mana menawarkan kadar faedah yang sangat rendah apabila membuat pinjaman.

6. Bekerja pada jam 10 pagi itu adalah normal. Ya, anda boleh mengatakan produktiviti mereka rendah dan pelahan. Jika prestasi anda lebih sedikit, anak benar-benar boleh mendirikan kehidupan yang baik di sini.

7. Kubah masjid di sini dibuat menggunakan emas tulen dan saya sendiri sudah melihatnya.

8. Ramai warga Bangladesh dan amat memahami. Maksud saya, kalaulah saya tahu dari dulu lagi, saya akan memilih untuk bekerja di Brunei berbanding di Malaysia.

9. Orang Sarawak yang biasa bekerja di Brunei, tiada masalah untuk mereka jika ingin menghantar anak belajar di UK.

10. Tak perlu kunci kereta. Kalau nak tinggalkan kunci dalam kereta pun tak mengapa kerana tiada orang yang akan mencurinya. Kenapa? Sebab hukum hudud. Jika didapati bersalah mencuri, jari akan dipotong.

11. Jika anda bujang, jangan memandu dengan penumpang di sebelah juga adalah wanita bujang kerana anda boleh dianggap sebagai berkhalwat. Jika ditangkap, anda akan dipaksa untuk berkahwin dengan wanita terbabit. Dengan cara ini, hukuman bagi zina rejam sampai mati hukum hudud juga!.




0 comments:

Post a Comment